Share

Voľby 2016: Koho voliť a ako som sa rozhodoval ja

January 29, 2016
Voľby 2016: Finálny verdikt
Tento rok som svojich priateľov/Slovákov žijúcich v zahraničí bombardoval na sociálnych sieťach s prosbou, aby si podali žiadosť o voľby poštou, načo mi pár z Vás napísalo “koho mám voliť?” Nemyslím si, že by som mal túto otázku za kohokoľvek zodpovedať. Rád ale nazdieľam svoj rozhodovací proces a možno niekomu pomôže s výberom lístku, ktorý hodí do urny. Výsledok tohto procesu je na konci článku (Voľby 2016)

Dlhodobo ma nasiera, ako sa vládnucej strane podarilo zastaviť rozvoj naštartovaný reformami začiatkom milénia a ako rozvinula kultúru netransparentnosti a korupčného prostredia. Slovensko sa rok čo rok prepadá do väčšieho bahna (viď napríklad tento index od Transparency International). Keď už som si myslel, že po toľkých prúseroch v nasledujúcom volebnom období nemá strana šancu, svet im dal do rúk ďaľšie veľké eso: Európsku imigračnú krízu. Nevadí, že Slovenska sa v podstate netýka, nevadí, že počet žiadostí o azyl u nás skutočnosti klesá, nevadí že Slováci umierajú zbytočne pretože sa nemocnice rozpadajú a pokiaľ nezašuštíš bankovkami, zabije ťa poradovník. Nevadí, že nemá kto učiť decká a polovica ľudí s IQ nad 120 uteká do zahraničia. RF sa príležitosti chopil, spravil bububu, postavil sa do role ochrancu národa a miliardy stratených eur boli zabudnuté. Pritom väčšina voličov nedokáže situáciu obsiahnuť a jej ekonomické dopady pocítia až o pár rokov, keď bude polovica slovenského HDP na Cypre a Bahamách.

Preto som sa snažil podporiť zmenšenie moci vládnucej strany prostriedkami, ktoré mám aj na diaľku k dispozícii – takmer 10% slovenských voličov žije mimo územia SR a len malé percento z nich využíva svoje volebné právo zo zahraničia – aj kôli nechuti k byrokracii a procesu, ktoré sa s ním spájajú. Tento rok sa našťastie podarilo chalanom zo slovensko.digital  tento proces výrazne zjednodušiť projektom volby.digital. A tak som svoje internety otravoval a opakovane zdieľal, načo mi pár z Vás napísalo “koho mám voliť?” Nemyslím si, že by som mal túto otázku za kohokoľvek zodpovedať. Rád s vami ale nazdieľam svoj rozhodovací proces a možno niekomu pomôže s výberom lístku, ktorý hodí do urny. Za svoju krajinu cítim zodpovednosť a demokraciu si vážim, preto pristupujem ku svojmu volebnému právu poctivo.

Nie som objektívny

Napriek tomu, že sa všetky svoje rozhodnutia snažím opierať o reálne dáta, nemám ich dostatok na to, aby som sa mohol prehlasovať za objektívneho. Navyše je to hlúposť – politické strany sa nedajú hodnotiť len kvantitatívnymi kritériami a s vnímaním kvality takmer vždy prichádza subjektivita. Každý človek má svoj hotnotový rebríček, podľa ktorého si volí stranu, ktorá ho má teoreticky zastupovať v štátotvornom procese. Je preto dôležité porozumieť môjmu pohľadu na to, akú úlohu by mal štát zohrávať v živote človeka.

Som liberál, až libertarián, čo znamená že osobná aj ekonomická sloboda sú pre mňa dôležité. Verím, že štát by nemal zasahovať do života, filozofie a práv jednotlivca, pokiaľ tento jednotlivec svojim chovaním neohrozuje slobodu ostatných. Verím, že štát by mal byť čo najmenší, efektívny a dane nízke, ale ľudí samozrejme musí chrániť pred vonkajšími vplyvmi. Verím v solidaritu a rozumne nízku mieru kontroly nad podnikateľským a korporátnym prostredím. Novinky z domova aj zahraničia čítam každý deň ráno – ak mám skreslené vnímanie reality, na vine sú denník N, Hospodárske noviny, The Economist, Business Insider alebo Motejlek. Tiež relatívne často sledujem sociálne siete, som teda ovplyvnený aj svojim internetovým okolím.

Prednedávnom ma české pobočky Aspen Institute a Forbes svojim projektom Česko: Jak jsme na tom inšpirovali k tomu, aby som si urobil vlastnú analýzu Slovenskej ekonomiky, kvality života a bezpečnosti. O detailoch a výsledkoch napíšem možno inokedy – pre tento článok relevantným faktom je, že mi pomohla v identifikácii toho, čo by sme mohli nazvať “Domáce úlohy a vízia pre Slovensko,” alebo priority, ktoré považujem za najzásadnejšie v otázke budúceho rozvoja krajiny. Hneď na začiatok si odbijem jedného kanárka – nikde v texte ďalej nebudem spomínať utečencov. Áno, ochranu hraníc považujem za dôležitú, v rámci priorít na dlhodobé zvyšovanie kvality života Slovákov je ale za bodmi dole. Takže tu sú moje top 4:

1

Voľby 2016: Ako sa mám rozhodnúť?

Ako som už napísal na začiatku odpoveď ti nepoviem, ale takto som sa rozhodoval ja: Napriek tomu že mi niektorí politici môžu byť sympatickí viac a iní menej, verím že človek robí lepšie rozhodnutia mozgom ako pudmi. Nevadí mi že mi niekto osobne nesedí, pokiaľ je schopný v tom, čo od neho ako politika očakávam – kompatibilitu jeho programu s mojimi názormi, schopnosť ho presadiť a nie menej dôležitú integritu. Preto som si vybudoval nasledujúci eliminačný proces, kde v každom kole vyfiltrujem strany, ktoré spĺňajú isté kritériá. Ku každému kritériu potom priradím váhu a známky pre všetky zostávajúce politické strany. Nakoniec sa rozhodnem medzi stranami s najvyšším skóre.

Je pravdepodobné, že sa strana dostane do parlamentu?

  • Ako strana dopadla v prieskumoch? “Neprepadne” mi hlas?

Sú volebný program a vízia strany kompatibilné s mojimi názormi?

  • Zameriava sa program na oblasti, ktoré vnímam ako prioritné?
  • Súhlasím s navrhovanými krokmi v pre mňa prioritných oblastiach?

Je pravdepodobné, že strana dokáže body programu zrealizovať?

  • Sú body programu realistické?
  • Preukázala strana schopnosť získať parlamentnú a verejnú podporu na presadenie svojho programu?

Je strana dôveryhodná?

  • Preukázal predseda strany v minulosti integritu?
  • Preukázala integritu strana ako celok?

Voľby 2016: Ako budem voliť

Kto sa dostane do parlamentu?

Krištáľovú guľu síce nemám, ale mám k dispozícii prieskumy a štatistiku. Konkrétne posledné čísla od firiem Focus, Polis, MVK, Gcore, ASA a AKO. Dôveryhodnosť všetkých bola už často spochybňovaná, výsledky prvých “tradičných” troch sú ale predsalen konzistentnejšie, než posledných troch, u ktorých je vyšsie riziko uletenosti. Chybovosť podobných prieskumov sa zvyčajne pohybuje okolo 3%. Opatrné závery treba vyvodzovať hlavne pri stranách na prahu zvoliteľnosti. Rozdelil som teda výsledky do dvoch skupín – “tradičné” a “podozrivé.” Za každú skupinu som vypočítal priemer a tradičným firmám dal pri posudzovaní o niečo vyšsiu váhu. Nakoniec som strany klasifikoval do kategórií od 1 do 5, kde 1 je vo voľbách 2016 veľmi nízka pravdepodobnosť zvoliteľnosti, 3 50:50 a 5 veľmi vysoká pravdepodobnosť zvoliteľnosti. Na obrázku vizualizované vo forme Harvey ball.

3.2

Na základe týchto dát som z ďaľšieho rozhodovania vylúčil SMK, SDKU, Tip a Sme rodina. SMK síce šancu má, je ale programovo príbuzná strane Most-Híd, ktorá nad ňou dominovala vo všetkych bodoch môjho hodnotenia. 7 strán prešlo do druhého kola – Volebné programy. Ak máte naozaj veľký odpor k týmto stranám a naopak náklonnosť k strane, ktorá sa do parlamentu pravdepodobne nedostane, nie je pravda že by váš hlas “prepadol.” Žiadny právoplatný hlas zo štatistického hľadiska nie je zbytočný.

To mám čítať všetky volebné programy?

Všetky nemusíš, len tých sedem :). Je mi jasné, že to takmer nikto nerobí, preto som sa ich pokúsil zosumarizovať nižšie. Tento rok je hitom rodina a bezpečnosť – cpú ich všade skoro ako palmový olej. Komentáre nižšie sú k programom v stave, v akom boli 27.1.2016.

Smer-SD

Program ťažko vyhľadateľný, veľmi vágny a nekonkrétny – mám pocit že ho Robova sekretárka napísala za 5 minút na kolene. Tento si fakt prečítať môžeš… 5 bodov, ku každému jedna veta, that’s it. Buzzwords namiesto špecifických riešení, BSP (bullshit & populizmus) hladina vysoká, niektoré body si vyslovene protirečia s krokmi strany v minulých obdobiach. Má jedno veľké pozitívum: dá sa vytlačiť na letáčik.

  • Priority: Ekonomika, Bezpečnosť, Verejné Služby, Životná Úroveň, Právny štát
  • Známka (ako v škole): 5

Sieť

Sieť program párkrát menila. V predposlednej verzii sa mi páčili jasné body a riešenia, dokonca občas zaznel aj nejaký merateľný údaj a deadline. Nepáčili sa mi ale BS kategórie ako spokojní seniori, slovenské rodiny atď., kde boli jednotlivé body občas nelogicky a neintuitívne rozdistribuované. Nová verzia sa mi páči viac – strana sa snaží pôsobiť realisticky a rozdelila program na tri zóny: bielu, modrú a červenú. V bielej je 10 základných merateľných záväzkov rozdelených na časovej osi “do 100 dní”, “do 2 rokov” a “do 2020.” V modrej sú plány rozdelené tiež na časové úseky, BS skupiny (“adresáti”) stále zostali, plány sú už menej konkrétne. V červenej zóne sú koncepty, s ktorými strana pracuje, rozdelené podľa rezortov tiež na časovej osi. Zaujímavý formát volebného programu – páči sa mi že sa niekto nad ním poriadne zamyslel ale zároveň sa drží v realite a nevytvoril 100 stranový návod ako zmeniť svet.

  • Priority (10 základných záväzkov): 1. Hmotná zodpovednosť politikov + amen schránkam, 2. daňové úľavy rodinám, 3. zrušenie dane zo straty a zbytočných povinností pre zmaestnávateľa, 4. záruka miesta v škôlke, 5. zlúčenie finančnej podpory pracujúcich rodičov do jedného konta, 6. zníženie odvodov, 7. urýchlenie diaľnic, 8. investície do vzdelávania, 9. zvýšenie podielu slovenských výrobkov na trhu, 10. skrátenie čakačiek v nemocnici
  • Známka (ako v škole): 1

SNS

Zabil ma hneď úvod nazvaný “Naša vlasť si zaslúži viac.” SNS ako už tradične silne autoritárska je z definície nekompatibilná s mojim vnímaním slobody. Prirodzene jej v dnešnom stave politikmi regulovanej paniky z imigrantov výrazne stúpli preferencie. Exponenciálne napredovanie pokroku a inovácií dáva čoraz silnejší základ fundamentalizmu, ťažiacemu z faktu, že čoraz väčší podiel spoločnosti mentálne s rastom inovácií a zmien prestáva stíhať a utiahne sa k “starým spôsobom.” Fundamentalizmus, to je Daeš (ISIS), ale to je aj SNS. Naozaj som sa snažil, ale aj napriek tomu väčšina bodov vyznieva ako nepremyslené výroky krčmového tlčhuby, ktorý nemá potuchy o čom rozpráva – populisticky zameraná na typického SNS voliča, ale prakticky neimplementovateľná a občas až vyslovene hlúpa (lose-lose pre všetky strany). Priority strany sa síce veľmi prekrývajú s mojimi, konkrétne riešenia sú ale diametrálne odlišné. V programe sa nachádza pár validných bodov napr. eHealth alebo podpora učiteľov, je ich ale ako šafránu.

  • Priority: Slovenský štát (žiadna republika! ak by ti to náhodou nedošlo, toto je odkaz na prvú polovicu 20. storočia, v ktorej SNS zrejme stále žije) : Národný, Celistvý, Zvrchovaný, Sociálny, Zdravý, Vzdelaný, Ekonomicky zdravý a efektívny, Ekologický, Právny, Bezpečný a Kultúrny. + Štát a zahraničná politika.
  • Známka (ako v škole): 4

KDH

KDH prekvapilo. Veľa validných bodov v ekonomickej a hospodárskej časti – zefektívnenie a zmenšenie štátu, digitalizácia, znížená a znovu rovná daň, podpora ľudí čo chcú pracovať, podnikateľské inkubátory, podpora SMEs a živnostníkov, transparentnosť atď. Zdravotníctvo tiež fajn, až na klasickú náboženskú snahu regulovať vedu v oblasti biotechnológii a považovať svoju etiku za tú správnu. U navýšenia rozpočtu na školstvo uvádzajú zvýšenie na priemer OECD. Ak vezmem do úvahy posledné dáta (% hdp investované do vzdelania) krajín OECD, znamenalo by to nárast investícií o viac než 50%. To by mali učitelia radosť, a ja tiež. Bohužiaľ sa mi to číslo nezdá realistické. Na to že má program 90 strán, je občas neefektívny v detailoch. Na koniec len dodám že napriek množstvu dobrých bodov je pre mňa neprípustné obmedzenie slobody žien v otázkach ako umelé oplodnenie, potraty, prípadne dobrovoľná sterilizácia, viď Lucia Nicholson.

  • Priority: je tam skoro všetko… Ekonomický rozvoj, bezpečnosť a spravodlivosť, zamestnanosť, rodinná a sociálna politika, zdravá spoločnosť, ochrana prírody, školstvo, medzinárodné vzťahy.
  • Známka (ako v škole): 2

Most-Híd

Most viackrát pobavil. Rád používa pojem Big Data. Tiež sa mi veľmi páči že si na stránke vie človek naklikať svoj vek, bydlisko, povolanie, národnosť a záujmy a Most mu ukáže “program na mieru,” alebo to čo chce počuť :). Program má validné body ku vymáhateľnosti práva, reformám justície, podpore podnikania, investíciám do školstva, či zdravotníctva. Tiež obsahuje pár bodov k zmenšniu štátu, posilneniu druhého piliera, infraštruktúry, miest a regiónov a vidieku, jednoznačnosti práv prezidenta, nrsr, odbremeneniu ústavného súdu atd. Je tu takmer všetko pre každého. Takisto sú tradične podporované menšiny, či už maďarská, rómska, alebo rusínska. Veľa obsahu, ale forma “zadaj čo chceš počuť a my ti to ukážeme” vyznieva zvláštne. Stačil by vyhľadávací riadok, alebo filtre podľa kategórií.

  • Priority: takmer všetko, špeciálne zameranie na menšiny a juh Slovenska.
  • Známka (ako v škole): 2

OĽaNONOVA

Obyčajní ľudia žiadny program nemajú. Teda tvrdia že majú a vraj má vyše 500 konkrétnych riešení. Nejak som ho ale nikde nenašiel. Na stránke sú ale ciele a vízia hnutia, plus “Zmluva so Slovenskom” s 23 opatreniami. Ciele a vízia sú popísané v 4 bodoch s 3-8 bullet pointmi, ktoré vyznievajú prvoplánovo, populisticky a krčmovo. Je to skôr kritika súčasného stavu než ciele a vízia, štylizovaná tak, aby jej každý podvedome pritakával. 23 riešení pre Slovensko je na tom výrazne lepšie – zostala tu udržaná rovnováha jednoduchosti a pritom poskytnutý najdôležitejší obsah v stručných, jasných a až na pár výnimiek relatívne uskutočniteľných bodoch. Podpora rodín, živnosníkov a aktívnych nezamestnaných, protikorupčné opatrenia, investície do nemocníc, zvýšenie platov učiteľom, obrana štátu. Škoda, že som sa nedostal k ich 500 konkrétnym riešeniam, naozaj som zvedavý.

Edit 3.2.: Pretože strana má kandidátku spojenú s NOVA a sú na nej aj mne veľmi sympatickí občiansky aktivisti, tento program nie je jednoduché posúdiť sám o sebe. Program Novy som nestihol do napísania tohto článku zanalyzovať, preto nechávam túto zodpovednosť na vás.  Táto kandidátka je teda veľmi nehomogénna a človek by k nej mal skôr pristupovať ako k zhluku jednotlivcov než k strane a napríklať sa snažiť prekrúžkovať jemu kompatibilných kandidátov, ak sa rozhodne pre jej voľbu.

  • Priority: deti a rodina, práca a podnikanie, korupcia, zdravie a vzdelanie, bezpečnosť
  • Známka (ako v škole): 3

SaS

Program SaSkárov u mňa padol na úrodnú pôdu ako po obsahovej tak po formálnej stránke. Je z neho jasné, že sa nad ním niekto poriadne zamyslel a urobil ho poctivo, aj keď má človek miestami pocit, že keby to všetko mala vláda urobiť, potrebovali by na to dve generácie. To kvantum bodov, akokoľvek dobrých je skrátka strašne nereálne a chýba mi v dokumente prioritizácia. Inak ale dokument dáva zmysel a nesrší populistickými heslami ale realizovateľnými bodmi. Tiež so mnou znie dôraz na súkromnú slobodu a zefektívnenie štátu a dotkol sa výrazne všetkých mojich priorít. Takto to má vyzerať. Zníženie daní, znovuzavedenie čistej rovnej dane, zvýšenie efektivity výberu, zavedenie Sulíkom dlho pretláčaného odvodového bonusu a superhrubej mzdy, zníženie byrokracie, solidarita a navýšenie 2. piliera, podpora zamestnanosti a životnej úrovne, podpora podnikateľov, protikorupčné opatrenia, zohľadnenie plurality žiakov na školách + dofinancovanie, odčlenenie cirkvi od štátu, reformy v zdravotníctve, lepšia kontrola polície a ich odbremenenie od hlúpostí, minimalizácia závislosti od Ruska v obrane + modernizácia atď.

  • Priority: naozaj všetko
  • Známka (ako v škole): 1

Volebné programy: zhrnutie

Po prečítaní všetkých programov som tieto oskóroval podľa kompatibility s mojimi prioritami a kvalitou navrhovaných riešení. Z ďalších kôl som teda arbitrárne vylúčil Smer a SNS. Je mi jasné, že sa nikomu programy nechce čítať, preto pre kontrolu toho, akí politici z ktorých konkrétnych strán sú najviac kompatibilní s vašimi názormi, odporúčam volebnú kalkulačku. Mne vyšli tri ženy – Jana Kiššová, Janka Šipošová a Lucia Nicholson. Občas treba gúgliť, napríklad veľa ľudí zo SaS nemá stranu priradenú.

5.4

Volebný program pekný, ale neostane len na papieri?

Áno, volebné programy sú často fajn, ale realita je často veľmi odlišná. Preto sa treba zamyslieť aká je šanca, že body programu v nasledujúcom volebnom období uzrú svetlo sveta. Túto kategóriu som rozdelil na dve časti: Uskutočniteľnosť bodov volebného programu (ako veľmi sú navrhnuté riešenia samé o sebe realistické) a Schopnosť strany dokázať ich presadiť (osvedčila sa strana v minulosti ako schopná presadiť svoje návrhy v parlamente a nájsť si oporu u verejnosti? Je jej predseda dostatočne presvedčivý a mienkotvorný?).

Táto časť môjho hodnotenia stojí na najslabších základoch a je veľmi arbitrárna. Jedná sa o moje subjektívne dojmy z médií a som si potenciálnej odchylky od reality vedomý. Ak máte pocit, že niekomu krivdím alebo ho vyzdvihujem, kľudne si do mna pod článkom zabušte. V tejto časti som nikoho nevylúčil.

Voľby 2016: Dôvera v realizáciu volebných programov

 

Nie sú to šmejdi, zlodeji a klamári?

Integrita je dôležitá a najviac spochybňovaná stránka politikov. Poznáte to z kecov svojho okolia: všetci klamú, všetci kradnú, všetci majú kontá na Cypre a kontakty na finančné skupiny. Verím (a v niektorých prípadoch to dokonca vieme), že to je pre mnohých pravda – obzvlášť u súčasnej vládnucej strany. O to väčšia je frustrácia, keď týmto ľuďom prejde dokázaná trestná činnosť, za ktorú by podľa zákona mali doživotne sedieť v cele. Neznamená to ale, že treba automaticky odsúdiť politikov len za to, že sú politikmi (Na kandidátkach možno najsť kandidátov s povolaniami ako inseminátor – a to vám dokáže rýchlo zmeniť pohľad na vec). Ako v každom zložitom probléme, neexistuje tu biela a čierna, ale široké spektrum šedej, napriek tomu, že sa médiá snažia o polarizáciu a ľudia nie sú schopní všetky informácie obsiahnuť.

Merateľné hodnotenie všeobecnej integrity politikov a strán je náročné, máme ale k dispozícií dáta k jednému z jej symptómov – klamaniu. Politici klamú a to sa dá dokázať veľmi jednoducho. Online portál demagog.sk dlhodobo zbiera výroky politikov a snaží sa o objektívne vyhodnotenie ich pravdivosti. Ja som dáta zozbieral a výsledky vizualizoval.

7

Z grafu vyššie teda môžeme vidieť, že priemerne približne každý tretí výrok SNS je lož, alebo zavádzanie. U strán Smer a OĽaNO je to každý štvrtý, u KDH a Most-Híd jeden z piatich. Najmenej klamú politici zo Siete a Sas, kde len približne každý siedmy výrok bol klamstvo alebo zavádzanie, teda takmer 2,5x menej ako pri SNS.

Pretože strany sú často “one-man show,” kapitáni sú občas dôležitejší než celý zvyšok kandidátky. Spravil som preto podobnú analýzu pre siedmich predsedov daných politických strán. Tu sú vidieť ešte markantnejšie rozdiely, kde podľa demagógu Danko (SNS) klame alebo zavádza v takmer každom druhom výroku, oproti tomu Procházka (Sieť) alebo Sulík (SaS) klamú alebo zavádzajú takmer štvornásobne menej, v každom siedmom až ôsmom výroku.

8

Získané dáta v kombinácií s mojím subjektívnym vnímaním integrity som potom pretavil do skóre pre strany, ktoré prešli predošlými kolami.

Voľby 2016: Integrita politických strán a politikov

Výsledok: ako to celé dopadlo?

Poďme si teda všetko zrekapitulovať a zobraziť všetky konečné hodnotenia do jednej vizualizácie. Aby toho nebolo málo, ku každej kategórií som priradil váhu, ktorú jej subjektívne prikladám a podľa toho stanovil konečné skóre pre každú stranu. Takto to dopadlo pre mňa. Samozrejme, že máme do volieb ešte relatívne dosť času a veci sa môžu zmeniť, keďže ale žijem v zahraničí, potrebujem obálku doručiť na môj úrad v Trnave, čo môže chvíľu trvať. Tiež ešte popremýšľam nad stranami blízko zvoliteľnosti  – prieskumy beriem so úvahy so zdravým skepticizmom.

Voľby 2016: Finálny verdikt

Voľba svojich parlamentných kandidátov je u nás považovaná za relatívne intímnu záležitosť a samozrejme veľa ľudí nemusí s mojim hodnotením súhlasiť. Obálku som zatiaľ ani ja nezalepil a neodoslal – verím že ma upozorníte na každú väčšiu chybu v úsudku a pokiaľ ju budem považovať za validnú, je možné že sa môj finálny hlas zmení. Ako som spomínal vyššie, odporúčam tiež volebnú kalkulačku, ktorá vám zobrazí politikov a strany, ktoré v minulosti hlasovali najbližšie k vašim názorom.

Veľa šťastia so správnym rozhodnutím.

You Might Also Like

139 Comments

  • Reply Martin Bobovsky February 1, 2016 at 6:06 pm

    I rate it 5/7 (perfect). Veľmi pekne napísané a zvizualizované, hlavne tie volebné programy. Čo sa týka klamstiev a zavádzania, tak sa mi zdajú niektoré čísla prinízke, ale to bude asi tým, že sa veľa politikov naučilo vyhnúť priamym odpovediam a stočiť tému do niečoho iného (alebo na niekoho iného) alebo neodpovedať vôbec. Preto výrok nemožno ohodnotiť ako klamstvo, pravdu alebo zavádzanie. Ešte raz ďakujem za skvelú analýzu. Možno by to chcelo implementovať pozadie politických strán a ich (dokazatelný) vzťah na veľkopodnikateľov.

    • Reply zbynovsky February 1, 2016 at 8:46 pm

      Dakujem za komentar – co sa tyka klamania, vyroky z demagog.sk su rozdelene na pravda, nepravda, zavadzanie, neoveritelne. Percenta su potom podiel nepravd a zavadzani z celkoveho poctu vyrokov. Percento neoveritelnych vyrokov bolo relativne konzistentne pre vsetkych, ale je samozrejme mozne ze demagog si vyberal len iste typy vyrokov, treba preto cisla chapat ako relativne porovnanie nez absolutne hodnoty. Overovat vztah na velkopodnikatelov je casto nemozne, a ked to ide aj tak narocne. Slovensko je mala krajina, preto sa vacsina ludi z biznisu pozna a je tazke dokazat ake su realne vazby medzi nimi a ako velmi su skodlive pre zdravie politiky a podnikania. Viac sa v tejto teme snazi Transparency Slovensko, ktore zistuje vlastnicku strukturu niektorych firiem zapletenych v statnych zakazkach, vratane schranok. Pekny vecer

      • Reply Knieza Myskin February 7, 2016 at 3:54 pm

        problem stranky demagog.sk je v tom ze nevieme nic o vyrokoch ktore sice politici povedali ale na stranke nie su
        portal dokaze vychytat pikosky, ale neda sa brat ako seriozna analyza pravdovravnosti ludi kedze zachytava a analyzuje len niektore, pre admina stranky zaujimave vyroky
        je preto zaujimavy z kvalitativnho hladiska ale nie z kvantitativneho hladiska
        beriem vsak s rezervou ked ako nepravdu uvadzaju ze niekto sa sekol a namiesto 15% povedal 12% alebo 10%
        podla mna mylit sa je ludske a toto davat na rovnaku uroven ako jasne zavadzania(Meciar o igelitke na stole) nie je v poriadku

        Podobne by bol zoznam skandalov o ktorych pisali novinari
        Sulikovi vycitali ze mal lakte na stole a Ficovi sa prepecie vsetko (aj zlodejina)
        je to rovnaky meter ?

      • Reply Mag.art. Ján Blahuta February 8, 2016 at 4:22 pm

        Čo mňa najviac zarazilo na tomto článku je “sloboda ženy na potrat”….čiže slobodne vraždiť nenarodené deti, byť slobodným vrahom. Keď toto prekáža autorovi voliť určité strany (KDH síce aj tak nevolím, ake nie z tohto dôvodu) tak úprimnú sústrasť. Autorovi aj podobne zmýšľajúcim. Vrahom.

        To že je Slovensko v NATO, podľa Dr. Daniele Ganser – švajčiarskeho historika na štátnej univerzite – teda v rovnakej zločineckej skupine ako ISIS – stojí tiež za zmienku v predvolebnej diskusii. Podľa mojej mienky.

        • Reply gabika March 2, 2016 at 6:29 pm

          cista pravda!

        • Reply gabika March 2, 2016 at 6:29 pm

          cista pravda!

  • Reply maros February 1, 2016 at 7:33 pm

    klobuk dole, prehladne, zrozumitelne, dostatocne vysvetlene, kto chce docita sa comu nerozumel a tak je tato analyza pochopitelna celkom velkemu poctu citatelov. uz len zdielat. good job !

    • Reply zbynovsky February 1, 2016 at 8:49 pm

      Dakujem Maros, som rad ze sa v istej miere vdaka clanku dari rozbiehat diskusia relativne neovlyvnena balastom z medii. Mojim cielom bolo vniest trochu viac logiky a sedliackeho rozumu do budovania nasej stale krehkej slovenskej demokracie. Ak sa to podari, budem viac nez spokojny. Prijemny vecer.

  • Reply dezider February 1, 2016 at 9:32 pm

    A nezabudli ste na SKOK? Preco?

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 7:04 am

      Nezabudol, ale mal som k nemu nedostatok dat. Ako som spominal v clanku viackrat, nesnazim sa svojim (subjektivnym!) skore nahovorit niekomu koho volit, snazim sa len naviest volicov aby sa rozhodovali viac logickym uvazovanim ako emociami, casto ovplyvnenymi pochybnymi vyhlaseniami roznych influencrov. Ak Vam tymto sposobom a zmenou hodnotenia na Vas obraz vyde Skok, vrelo Vam odporucam aby ste ho volili.

      • Reply Jasmina February 2, 2016 at 11:13 am

        Nedostatok dat? Ved maju PARADNE rozpracovany program, vsetko sa da najst na ich stranke…Podla mna je to z Vasej strany neobjektivne zhodnotenie stran. Ked tak ste mali do clankou zaradit a aspon spomenut aj ostatne strany + co sa Vam na nich nepaci/ paci (udat nejaky dovod) lebo takto pre volicov/ nevolicov, ktori necitaju vsetky clanky na Topkach, Novy cas, SME, atd. . a nahodou natrafia na Vas clanok nevedia o tejto strane mozno nic a takto to vyznelo ze ine strany ani nekandiduju. Prepacte ale podla mna tento clanok je zavadzajuci volit iba tych co ste spomenuli. A k vasej vete v komente ,,…snazim sa len naviest volicov aby sa rozhodovali viac logickym uvazovanim ako emociami” – k tomu len tolko toto teda logicke uvazovanie nie je. Poculi ste o programe SKOKu Singapur a videli ich program do volieb? Podla mna ani nie. Vela clankov vyslo ze program maju paradne rozpracovane, nie iba co chcu spravit ale aj ako to spravit a ze sa to da. Ostatne strany co som citala maju program rozpracovany na par stran, niektore na viac ale ziadny popis ako to dosiahnut s cislami…

        • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 11:30 am

          Jasmina, viem ze SKOK ma program dobry, napriek tomu ze som ho cely necital. Potreboval som sa ale rozhodnut rychlo pretoze volebne listky posielam postou a zatial ich zvolitelnost nedava velke nadeje, preto som vyfiltroval len strany s vacsou pravdepodobnostou zvolitelnosti.

          Navyse od zaciatku tvrdim ze objektivny nie som – nikdy som sa tak netvaril a ani nemam preco sa tak tvarit v buducnosti. Dakujem za nazor, ktory chapem ale berte prosim na vedomie ze to je moj osobny blog.

          Co sa tyka nedostatku dat, tym ze je strana relativne nova a mala, boli na nu obmedzene data na zdrojoch, ktore som pouzival e.g. demagog alebo prieskumne agentury.

          • Michal February 2, 2016 at 4:45 pm

            Jasmina, SKOK nesplna hned prvu poziadavku Zbynovskeho a to je zvolitelnost. Preto ani nebol posudzovany. Data bral s prieskumov. A aj v tych aspon ako tak doveryhodnych agenturach je SKOK daleko za zvolitelnou hranicou.

          • Jasmina February 2, 2016 at 7:23 pm

            Pan Zbynovsky som rada ze su aj mladi ludia ktori sa zo zahranicia zaujimaju o politku a najdu si “minutku” casu aby zahlasovali postou, bodaj by bolo viac takych ludi nech sa stav na Slovensku uz konecne zlepsi lebo zachvilu vymreme ako narod. Strana ktora Vam vysla je tiez v poriadku, bohuzial u mna co ma odradza od jej zvolitelnosti je ich nestabilita, pomaly rozpadajuce sa vztahy v strane (vid. Galko, ktory by chcel vsetko riadit (a aj riadi) + clanok s ktorym musim suhlasit: https://dennikn.sk/352732/nicholsonova-sulik-zacinal-slon-porcelane-stale-robi-vela-preslapov/)a to ze nemaju vodcu (budte si isty ze Sulik ostane v europarlamente). Dalsi dovod preco som sa rozhodla nedat hlas SaS je to, ze volby vyhra tak ci tak Smer (ak by som to mala brat podla prieskumnych agentur, tak ich vyhra urcite ale verim v to ze na SVK je konecne viac rozumynch ludi co otvorili/ do volieb otvoria oci) s ktorym SaS do vlady nepojde, cize ak by sa SaS dostala do parlamentu bude iba sediet v opizicii a snazit sa presadit svoj program, ktory ale bohuzial so Smerom nepresadi lebo s nim nechcu spolupracovat, takze budu vsetky ich navrhy zmietat “zo stola”.
            Ak sa obraciate na prieskumne agentury a ich percenta kolko ktorej strane vyslo (a volite podla toho, pretoze ste to v komentari spomenuli), potom asi neviete ako tieto agentury funguju. Ludi bohuzial ovplyvnuju, ale pre tych, ktori rozmyslaju a vidia dalej do politiky to nema ziadnu vahu. Nakoniec predsa len o vysledkoch volieb rozhodnu sami volici a nie prieskumne agentury (a mozno budeme znova prekvapeni, tak ako nikto necakal ze SaS ako nova strana sa dostane do parlamentu).
            No vratim sa ale k strane, ktoru ste v blogu nespomenuli, SKOK! – v skratke: ma silny program, ktory vela ludi (ktori ho precitali az dokonca a popri citani aj rozmyslali ci sa to da naozaj zrealizovat) chvali, nemaju bohuzial taku silnu podporu v televizii ani v tlaci takze ludia o nich nevedia tolko co o SMERe a dalsich starych stranach, ako aj o SaS ktora je oznacovana za povalacov vlady (rychly vzostup a rychly pad…bohuzial). Preto som musela komentovat Vas blog, nakolko toto je tiez ovplyvnovanie nazoru ludi, tak ako to robia prieskumne agentury. Samozrejme postup uvazovanie pri vyberani stran chvalim 🙂 lenze mali by byt zohladnene vsetky strany. Ako ste si isto vsimli, mne je najsympatickejsia strana SKOK!, preto vam pridavam aj dalsie clanky aby ste si precitali co to viac a mali vacsi prehlad o dalsej strane, mozno by ste ju potom do blogu aspon okrajovo zaradili:
            1. Clanok v ktorom p. Miskov hovori a ukazuje vypisy a teda kto financuje ich stranu: http://www.sk-ok.sk/spravy/Miskov-SKOK-dnes-urobil-financny-striptiz , co sa narozdiel od p. Prochazku, ktory tuto temu zahral do outu a ktoreho ste dali na zaklade Vasho “vypoctu” na 2.miesto finalneho verdiktu povedat neda. (ak si precitate prilozene linky, zbadate ze ani strana SaS si tiez nie je ista cistym financovanim strany Siet).
            2. A kedze strana SKOK! je velmi aktivna na facebooku, odporucam pozriet si ich aj tu: https://www.facebook.com/strana.skok
            Ozvala som sa preto lebo v blogu pisete ze: ,,Na základe týchto dát som z ďaľšieho rozhodovania vylúčil SMK, SDKU, Tip a Sme rodina.” …a takto isto ste mohli hned na zaciatku vylucit (spomenut) aj ostatne strany s uvedenim Vasho dovodu, pretoze politika je chulostiva tema a kto sa do nej poriadne nevyzna, necita noviny a nesleduje najma TV (politicke relacie), potom pisat taketo clanky nie je spravne.
            Pekny vecer 🙂

          • Tomas H. February 3, 2016 at 2:06 pm

            Jasmina, Tom navrhol parametricky system vyberu strany, ktoru sa oplati volit. Implicitne vychadza z tezy, ze sa neoplati mrhat hlasom na nezvolitelne strany. Su ludia, ktori zastavaju tezu, ze budu volit aj nezvolitelnu stranu, aby dali najavo svoj nazor. Nesuhlasim s nimi, a Vy medzi nich zrejme patrite, ak propagujete stranu, ktora nema vobec, ale vobec ziadnu sancu na uspech, rovnako ako Tip alebo Sanca. Ze p. Miskov ma dobry program nie je prekvapenie – je z oblasti reklamy a snazi sa zaujat. Zial, cisla nepustia a obavam sa, ze nie je ani nebude zvolitelny. Jednomuzova vytahova stranicka, akych je tam este 10.

          • Jasmina February 3, 2016 at 4:45 pm

            Tomas H., preco si myslite ze je to mrhanie hlasom? Ked takto uvazuju aj ostatni, lebo prieskumy danu stranu neuvadzaju tak jasne, nech sa paci. Tiez je to ovplyvnovanie prieskumov, viete ako dopadla SaS v prieskumoch ked kandidovali prvykrat?Podla toho to asi neodvijate, vsak? Mam pocit ze u ludi (lenivych) staci iba povedat: ,,a ze vsak to je nova strana, ta nema isto sancu prejst”, lenze takto ked zmyslaju ludia hned na zaciatku a nedaju jej ani sancu napriek tomu ze maju naozaj paradny program, zverejnili financovanie ich strany a su otvoreni k ludom je jasne ze sa mozno nedostane, lebo ju “odhadzujete”/ odsudzujete hned na zaciatku.
            A nie ja nebudem volit nezvolitelnu stranu, stojim si za tym ze budem volit tuto stranu pretoze ma podla mna super program, otvorenych ludi, vieme kto stranu financuje, svoj program poctivo vypracovali a este k tomu je aj !realizovatelny! narozdiel od stran ktore v bodoch vypisu co by chceli ale velky prd spravia a nikde som sa nedocitala ako to chcu spravit + detaily postupu k tomu ako to dosiahnut.
            Co ma spolocne politika s tym ze Miskov je z oblasti reklamy? Takze vy ho mate stale iba za nejakeho reklamneho maga ked pisete ze chce iba zaujat? 😀 Citali ste program? Podla mna nie (len ste si pozreli par videi, vsak?), lebo toto by ste nenapisali, pretoze je to dost odveci co sa politiky (politickeho programu) tyka. Zaujat sa snazia vsetky strany, niektore to vedia lepsie, niektore horsie. A v tomto ma Miskov stastie ze to vie. A mna cisla tiez nepustia, nenecham sa ovplyvnit prieskumnymi agenturami, verim programu, ktory sa DA ZREALIZOVAT do bodky a vsimam si pristup stran k ludom, ako aj vztahy v politickych stranach. Tzn. volim podla programu, nie podla agentur 🙂 Pekny den

        • Reply Pavel Šimon February 2, 2016 at 6:10 pm

          Jasmina,
          ale veď to je súkromný blog.
          To nie je verejno prospešné médium platené z našich koncesionárskych poplatkov.
          Skok navyše ani nepatrí k tým čo by sa zrovna blížili aspoň k 3%.
          Navyše niekoľkokrát zdôraznil svoju subjektivitu.

          • Jasmina February 2, 2016 at 7:28 pm

            Simon, ked si vsimnete aj dalsie komenty pod clankom, ludi sa politika dost dotyka, hlavne ak sa jedna o taketo blogy. Ja som tak isto vyjadrila svoj nazor, nakolko sa tu tiez ozvali hlasy, ze v blogu chybaju ohodnotene ostatne strany, a vidim tu aj ine negativne ohlasy/ nazory k danemu blogu.

          • Jasmina February 2, 2016 at 9:21 pm

            A udivuje ma ze na stranke ktora ma byt o o cestovani a dobrom jedle, je clanok ktory sa venuje politike. Bohuzial tymto u mna tato stranka klesla.
            Veta autora v jednom komentari: ,,nesnazim sa svojim (subjektivnym!) skore nahovorit niekomu koho volit, snazim sa len naviest volicov aby sa rozhodovali viac logickym uvazovanim ako emociami, casto ovplyvnenymi pochybnymi vyhlaseniami roznych influencrov.” Ked by to bolo tak ako to autor napisal vo vete, namiesto realnych stran by bolo dobre pouzit nejake “fiktivne” nazvy stran, pretoze toto je verejna stranka, ktoru ludia like-uju lebo sa im pacia clanky a nie sukromy profil daneho autora. Tot vsjo.

          • zbynovsky February 2, 2016 at 9:59 pm

            Jasmina ja chapem Vase rozhorcenie a vytrvalo sa snazim vysvetlit preco som sa rozhodol ako som sa rozhodol. Preto sa nebudem vraciat k bodu preco som nespomenul Skok, odovodnil som to uz parkrat – nemyslim si ze by bolo pre tento clanok potrebne vymenovat vsetky strany, ktore sa o hlasy uchadzaju. Ak chcete argument navyse, to ze strana nie je financovana nejakym krstnym otcom je super, ale ak nevie dosiahnut ani naznak 5% hranice, alebo aspon 2-3% v prieskumoch, znamena to ze nie je schopna strhnut verejnost na svoju stranu, co tiez vypoveda o ich politickych schopnostiach. Ak sa mam vyjadrit k tomu, preco som dal clanok na tento blog, je to preto, ze povodne bol urceny mojim kamaratom a nie sirokej verejnosti. Sice ma tesi, ze si clanok precitalo a vyjadrilo sa k nemu take mnozstvo ludi, ale nemal som v plane koli nemu registrovat novu domenu, stranku, ani blog (alebo mam pisat 1 clanok kazde 4 roky?). Ak by som pouzil fiktivne strany, bol by to uz takmer akademicky clanok, tazsie pochopitelny pre vacsinu ludi. Pretoze zijeme (a dufam ze este dlho budeme) v slobodnej spolocnosti, som rad za kazdy Vas komentar a takisto by som Vam rad pripomenul Vase pravo napisat svoj vlastny clanok a zdielat ho so sirokou verejnostou. Ospravedlnujem sa, ale toto je moja posledna odpoved, pretoze moj den ma tiez len 24 hodin.

        • Reply Cordon February 3, 2016 at 12:01 pm

          “Ked by to bolo tak ako to autor napisal vo vete, namiesto realnych stran by bolo dobre pouzit nejake “fiktivne” nazvy stran, pretoze toto je verejna stranka, ktoru ludia like-uju lebo sa im pacia clanky a nie sukromy profil daneho autora. Tot vsjo.”

          Ti jebe Jasmina? Precitaj si to este par krat po sebe a potom sa odstahuj dakde do Severnej Korei. Sloboda prejavu ti asi nic nehovori ze?

          • zbynovsky February 3, 2016 at 12:20 pm

            Cordon ja v Slobodu prejavu verim a aj preto tento prispevok nezmazem – prosim ta ale aby si nabuduce svoj nazor vyjadril s nizsou davkou vulgarnosti. Ak tu znova niekoho zbytocne hrubo urazis, zmazem ta. Diky za pochopenie.

          • Cordon February 3, 2016 at 4:27 pm

            Ospravedlnujem sa ale nie som moc tolerantny k ludom ktori nechapu zakladne ludske prava (slobody) a na druhej strane je zjavne Jasmina nejaky dalsi SKOK! posluhovac (mozno aj plateny) lebo po precitani vsetkych jej komentarov mam pocit, ze len SKOK! je JEDINA a SPRAVNA strana… Ja nemam nic proti nazoru ineho cloveka kym ten svoj nazor nevnucuje ako jediny spravny vsetkym ostatnym.

          • zbynovsky February 3, 2016 at 4:36 pm

            V pohode – potesilo ma ze nie som jediny kto obhajuje pravo napisat si clanok na blog aj keby mal urazit celu planetu, len nechcem aby sa tato koment sekcia spustila na uroven diskusii pod clankami v mediach. Uprimne som prekvapeny, ze mi sem este niekto nenapisal typicke podclankomnasmesk kokotpicauholica… teda nechcem to zakriknut…

    • Reply janko alexy February 2, 2016 at 9:41 am

      Vrele suhlasim. V povodnom clanku ma SAS ohodnotenu vysoku integritum co je vsak totalny omyl: smerom navonok SAS uz raz potopila svojich koalicnych partnerov (pad vlady) a smerom dovnutra sa zo SAS odtrhla skupina ktorej cast sa zformovala do SKOK. SKOK preto ma mat v hodnoteni svoje miesto, zial zvolitelnost ma zatial malu.

      • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 10:05 am

        Janko, integritou je myslena moralna integrita a teda cestnost, poctivost a bezuhonnost. Obcas mam pocit ze si ju ludia pletu s niecim inym. Samozrejme velka cast hodnotenia je subjektivna, ako som uz pisal velakrat. Nesnazim sa svojim (subjektivnym!) skore zavadzat, alebo nahovorit niekomu koho volit, snazim sa len naviest volicov aby sa rozhodovali viac logickym uvazovanim ako emociami, casto ovplyvnenymi pochybnymi vyhlaseniami roznych influencrov. Skore si kazdy moze upravit podla seba. S vyhlasenim ze SaS potopila svojich koalicnych partnerov nesuhlasim – tato diskusia sa uz vedie dlho a existuju dokazy ako korespondencia medzi RS a IR, ze tato chyba nebola na strane SaS. Na Skok som si zatial nazor nevytvoril, pretoze, ako ste sam spomenul, ma zatial malu zvolitelnost a rozhodnut som sa musel rychlo. Kazdopadne drzim palce aby ste sa rozhodli podla najlepsieho svedomia a vedomia, nech uz hodite do urny akykolvek listok.

      • Reply Vojtech February 2, 2016 at 10:11 am

        SAS nepotopila koalicnych partenrov. Nech sa paci: http://domov.sme.sk/c/6779472/radicova-den-pred-padom-vlady-hlasovanie-spajat-nechcela-ukazala-sulikova-sms.html

      • Reply Rado February 5, 2016 at 12:35 am

        Ja zase za integritu povazujem toto: V predvolebnom programe som proti Eurovalu, dva roky vystupujem proti Eurovalu, a aj hlasujem proti Eurovalu. Vzdy ma potesi, ked si strana pevne stoji za svojim nazorom a nelaviruje. SAS nebude hlasovat za Euroval, KDH nebude hlasovat za manzelstva gayov, voda nebude horiet. Spajat s tym hlasovanie o dovere vlade, to nemohlo dopadnut inak.

  • Reply Katarína Reinmann February 1, 2016 at 10:30 pm

    Srdečná vďaka za Vašu vynikajúcu prácu, ktorú ste si dali s týmto prehľadom a ktorá môže naozaj mnohým pomôcť pri rozhodovaní. Dospela som k podobnému výsledku, len mám na základe mojich skúseností s “FACE READING” veľkú nedôveru voči lídrovi SIETE, pretože sú jeho myšlienky, slová a skutky vo vzájomnej disharmónii. Želám veľa úspechov!

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 7:56 am

      Dakujem Katarina, so Sietou s Vami ciastocne suhlasim, samozrejme dokazy nemam a je to moj subjektivny nazor.

    • Reply Stana February 2, 2016 at 1:55 pm

      Presne to je môj pocit, sieť má možno naj program a logicky vychádza najlepšie. Ale ja si osobne myslím, že aj pri voľbách sa dajú využiť emócie a aj by sa mal človek rozhodovať aj na základe nejakého pocitu, a u mňa Prochazka vzbudzuje obrovskú nedôveru.

      • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 2:31 pm

        Do istej miery s Vami suhlasim, ale vacsina z nas je v citani ludi biedna. Keby to tak nebolo, vladli by ini ludia. Emocii je v politike vzdy az prilis a napriek tomu, ze tam scasti patria, mali by byt logikou vyvazovane.

      • Reply Patrik February 2, 2016 at 3:46 pm

        Ja sa tiež rozhodujem medzi SaS a Sieť ale proste mi na tom Prochazkovi niečo nesedí.

    • Reply Eva Laukova February 13, 2016 at 10:16 am

      Uplne s Vami suhlasim pani Katarina Reinmann….Siet je pre mna nepriechodna koli jej lidrovi, jeho oci klamu, su neuprimne a nemozem zabudnut ako sa zachoval pri volbe prezidenta republiky, ako sa skryval po chodbach a za postery , ked mal prehovorit po zvoleni Kisku, neberim mu ano nos medzi ocami, to uz Sulikove lakte a mobil na stole su odpustitelne, ved nie je karierny diplomat a uci sa …toto su len detaily, avsak jeho odbornost je nepopieratelna, nie je prevracac kabata.

  • Reply Lukas February 1, 2016 at 10:35 pm

    Naozaj pekne zhrnute. Palec hore.

  • Reply mat February 1, 2016 at 10:57 pm

    preco v nahlade clanku na facebooku je set 4.45 a sas 4.10 a v clanku to uz je 3.80 vs 4.20?
    ale inak skvele, priklonim sa k sas

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 7:55 am

      Pretoze clanok presiel upravami po tom, ako som svoje rozhodnutia menil na zaklade dalsich relevantnych informacii, ktore som predtym nemal k dispozicii. Obrazok na FB je povodna verzia, navyse ako som uz predtym parkrat spominal, nesnazim sa svojim (subjektivnym!) skore zavadzat, alebo nahovorit niekomu koho volit, snazim sa len naviest volicov aby sa rozhodovali viac logickym uvazovanim ako emociami, casto ovplyvnenymi pochybnymi vyhlaseniami roznych influencrov. Skore si kazdy moze upravit podla seba. Napriklad v OLaNO, napriek relativne nizkemu skore, su na zaciatku obcianski aktivisti, ktorych by som rad videl v parlamente. Vela stastia so spravnym rozhodnutim a prijemny den.

  • Reply Andrej February 1, 2016 at 11:01 pm

    K clanku: “VOĽBY 2016: KOHO VOLIŤ A AKO SOM SA ROZHODOVAL JA”
    Take blogy ovplyvnuju ludi bez vlastnej mienky a vstepuju im istu mieru predurceneho chovania v procese samotanych volieb. Podla mna to hranici s demokraciou a zaroven sa velmi usko spraja s propagandou stran:
    sas , obyc ludia,siet, mosthid – pseudo strany po rozpade modrych bicyklistov- odbornikou na privatizaciu :D:D:D:D
    Ani jeden politik v nich nie je ( orem pana Bugara)
    dufam ze moj koment tu ostane – ako vysledok demokratickej krytyka Vasho rozhodovania
    Andrej

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 7:51 am

      Andrej, samozrejme ze tu koment ostane. Nie som korporat a pokial sem niekto neda vyslovene vulgarizmy a urazky, nemam dovod na cenzuru. Vdaka za nazor a demokraticku krytyka mojho rozhodovania 🙂 (prepac, musel som). O tom, co na Slovensku hranici s demokraciou by sme sa vedeli bavit dlhe hodiny a ak tymto clankom ovplyvnim verejnu mienku, verim ze tym len vyvazim doterajsiu predvolebnu diskusiu. O tom, ako je v sucasnosti este definovany politik alebo nebodaj statnik este dlhsie. Pekny den.

    • Reply Ľubica March 2, 2016 at 11:25 am

      Ja sa úprimne a bez mučenia priznávam, že som odhodlaný volič bez vlastnej mienky a sekundárny analfabet. Nepovažujem sa za idiota, ale ťažisko môjho záujmu a intelektových investícií je pre mňa diametrálne inde. Bohužiaľ, politika je pre mňa natoľko neprehľadná a nezrozumiteľná, že by mi nepomohlo ani denné štúdium – nehovoriac o tom, že toľko času do nej nie som ochotná ani schopná vraziť. Chcem tým len povedať, že mnohým sa vyložene hodí (a vo výsostne dobrom zmysle slova) obdobná “manipulácia”. Tento článok mi pripadá dostatočne prepracovaný a hlavne úprimný na to, aby to bola jedna z vecí, ktorými sa kľudne nechám ovplyvniť.
      Ďakujem autorovi.

  • Reply Roman February 1, 2016 at 11:27 pm

    veľmi pekne spracovaný materiál, prehľadný, dúfam že niekomu pomôže v rozhodovaní … big like 🙂

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 7:46 am

      Dakujem, Roman. Tiez v to dufam.

    • Reply Jasmina February 2, 2016 at 9:47 pm

      Roman, ja verim v to, ze si ako jeden zo zodpovednych volicov za Slovensko pozriete aj programy tych ostatnych stran ktore sem autor neuviedol (teda dufam ze viete, ze nekandiduju iba tie strany, ktore autor v clanku uviedol, ale stran je dokopy az 23 a poviem Vam ze aspon 2 strany, ktore autor do clanku nezaradil stoja za precitanie si volebneho programu! 🙂

      • Reply Andrej February 4, 2016 at 9:42 am

        Jasmina, nezabudajte na fakt, ze ak svoj hlas odovzdate strane, ktora sa do parlamentu nedostane (viem – neda sa to predpovedat), je to to iste akoby ste volit ani nesli a nepriamo tym pomozete najme vitaznej strane. viac o tom napr tu http://blog.etrend.sk/michal-lehuta/prepadnute-hlasy-su-to-iste-ako-nevolenie.html
        Bolo by fajn, keby autor clanku spomenul aj tu nejaky jednoduchy priklad, lebo mnohym to nedochadza. Ale staci si aj pozriet vysledky z predoslich volieb, napr: Smer vo volbach 2010 mali 34.8% ale pomer kresiel v parlamente 41,33% (+7%) zatial co mensie strany maju ten prirastok nizsi. Keby ste hlas dali strane, ktora bola zvolena, ti ostatny by si ho nerozdelili :). Nemrhajte hlasom ak nie ste “plateny/pramo zainteresovany” komentator.
        Inac skvely clanok, velmi mi pomohol, nie som SaS pozitiv (par nazorovych rozchodov), ale upravil moje nazory a zvysil moje poziadavky pri vybere strany, co som pochopil, ze bolo hlavnym cielom clanku, ukazat ludom ako sa rozhodnut podla svojich priorit. Dobra praca.

  • Reply Richard Fekete February 1, 2016 at 11:48 pm

    Je pravdepodobné, že strana dokáže body programu zrealizovať? Čo SaS presadila zo svojho programu? Nič – jedine zrušenie koncesionárskych poplatkov a aj tie sa zase vrátili, lebo padla vláda. Sulíka zaujímal len odvodový bonus, ten síce dostal do PVV (ale s podmienakami a ze az v druhej polovici vladnutia.. co mu potom hned torpedovali koalicni partneri aj SDKU aj KDH), potom zbalil kufre a šiel s detmi na dovolenku a o zvyšky nechal rokovať Poliačika. Takze v tomto bode by mala mat SaS nula bodov a jej predseda kredibilitu nula bodov tiez /Kocnerove ranajky…/

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 7:45 am

      Preto som im dal nizku znamku ekonomickej schopnosti… Program samotny je ale velmi konkretny a samotne body su realizovatelne. Samozrejme ake si nastavite Vy svoje vahy a znamky, je cisto na Vas. Prijemny den.

      • Reply tomas February 2, 2016 at 4:06 pm

        K bodu Schopnost realizacie VP vyssie pises okrem ineho aj “a Schopnosť strany dokázať ich presadiť (osvedčila sa strana v minulosti ako schopná presadiť svoje návrhy v parlamente a nájsť si oporu u verejnosti? Je jej predseda dostatočne presvedčivý a mienkotvorný?).” – sorry ale ako pise Richard Fekete SaS nepresadila zo svojeho programu pomaly nic a bohuzial ani nevyzera ze zrealizuje. Je to zase len moj subjektivny pocit ale SaS ma podla mna najdalej od toho aby presadila svoje navrhy – specialne s predsedom ktoreho ma. Co je skoda… Inac pekny web a pekna praca 🙂 snad to ludom pomoze, len sa obavam, ze kopec ludi iba pozrie na grafy namiesto toho aby to zobrali ako navod 🙂

        • Reply mat February 2, 2016 at 10:46 pm

          clovece ber to tak, ze ak dostatok ludi do marca dostane rozum, SaS moze mat 10+ a byt druhou najsilnejsou stranou a na druhykrat si lepsie presadit body svojho programu, ak by zatlacili smer pod 35 a sns pod 5 … ok ok, je mi jasne, snivam zbytocne a takyto scenar nenastane 🙂

          • tomas February 3, 2016 at 9:47 am

            Sulik bohuzial neni politik a na tom to cele stoji a pada. O jeho fobii z migrantov nehovorim, bohuzial sa tejto teme hystericky venuje viacej ako je treba, namiesto toho aby riesil realne problemy slovenska. Ja som ale hlavne narazal na to, ze autor si trochu odporuje s tym ako obodoval Schopnost realizacie VP. Lebo napriek tomu, ze je jeho nazor subjektivny a otvorene to priznava, ked uz apeluje na logicke myslenie, tak myslim ze kebyze naozaj logicky vyhodnoti bod “a Schopnosť strany dokázať ich presadiť (osvedčila sa strana v minulosti ako schopná presadiť svoje návrhy v parlamente a nájsť si oporu u verejnosti? Je jej predseda dostatočne presvedčivý a mienkotvorný?).” podla reality, tak mu nemoze vyjst take skore pre VP. Samozrejme sa moja a jeho logika sa moze lisit, akurat ze SaS bohuzial naozaj nestihla toho moc zrealizovat, presadit a ani nevyzera ze by to tak bolo. Sulik je mienkotvorny okolo tem ako grecko a imigranti(kde mu uz pane boze konkuruje aj kollar!), nie okolo realnych problemov slovenska.

  • Reply knaze February 2, 2016 at 12:00 am

    signalizujem asi omyl v spocitavani: pri integrite: 1/2 + 1/4 = 1/2 a o dve stany neskôr 1/4 .. alebo ide o zavádzanie? 😉

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 7:37 am

      Prepac, ale nerozumiem. To nie je scitavanie ale celkova znamka, teda ak napr. za klamanie je 1/2 a za subjektivne hodnotenie 1/4, celkova znamka je niekde medzi 1/4 a 1/2. Vo vizualizacii som potom zobrazil taku znamku, ku ktorej som sa subjektivne viac priklanal a ta koresponduje so znamkami za integritu v celkovom hodnoteni. Ako som viackrat spominal, nesnazim sa svojim (subjektivnym!) skore zavadzat, alebo nahovorit niekomu koho volit, snazim sa len naviest volicov aby sa rozhodovali viac logickym uvazovanim ako emociami, casto ovplyvnenymi pochybnymi vyhlaseniami roznych influencrov. Skore si kazdy moze upravit podla seba. Vela stastia so spravnym rozhodnutim a prijemny den.

      • Reply knaze February 2, 2016 at 10:25 am

        Vdaka za clanok… a vdaka aj za koment… som rad, ze je to definovane ako subjektivne… len potom ta graficka metoda, ktora vizualne zavana exaktnostou ma jemne iritovala… 😉 Umysel nespochybnujem (“nesnazim sa svojim (subjektivnym!) skore zavadzat, alebo nahovorit niekomu koho volit”) ale jeho prevedenie moze v cloveku ako ja, ktory “subjektivne” kriteria nevidi úplne rovnako ako ty (logicky ;-))) spustit vnimanie, ze si bol rozhoduty predtym ako si si dal tuto namahu pracovat na tabulkach… lebo ak hladam odpoved.. tak prevedenie ciastkovych krokov by malo byt cim objektivnejsie, aby odpoved bola realnym dosledkom rozhodovaich krokov… ak odpoved mam vopred… tak potom nepotrebujem tento proces… Pekny den!

        • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 11:16 am

          Amen 🙂 Odpoved som vopred nemal – preto som cital vsetky tie programy, nie kvoli tomuto clanku. Ten vznikol az na podnet priatelov a toho, aky unavny proces to bol.

  • Reply Peter February 2, 2016 at 12:05 am

    Vopred píšem, že niesom Ficofil, ale nerozumiem, prečo ste škrtli Ficov volebný program ?

    Určite je ten program zle nastavený, ale nie nerealizovatelný !

    Nerealizovatelný program mal “pravicový” “zlepenec” Ivety R., kedy sa nikto nevedel dohodnuť s nikým… a bohužial ako tak sledujem opozičné strany, tak ani teraz to nevyzerá o nič lepšie… Celý volebný program tzv. opozičných strán je postavený na tom, že Fico vládnuť nesmie, musíme vládnuť my … nič iné ich nespája !

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 7:30 am

      Peter, skrtol som ho pretoze to nebol program ale pat hesiel. Program znamena, ze ku kazdemu bodu by mali byt aspon nacrtnute riesenia, inak su to len plane sluby bez planu. Ale ako som viackrat spominal, nesnazim sa svojim (subjektivnym!) skore nahovorit niekomu koho volit, snazim sa len naviest volicov aby sa rozhodovali viac logickym uvazovanim ako emociami, casto ovplyvnenymi pochybnymi vyhlaseniami roznych influencrov. Ak mas pocit ze program Smeru by mal mat viac bodov, samozrejme Ti nic nebrani v tom aby si to zohladnil vo vlastnom hodnoteni. Vela stastia so spravnym rozhodnutim a prijemny den.

      • Reply Peter February 2, 2016 at 5:35 pm

        OK, to je fajn, že sa snažíte naviesť voliča koho má voliť, ale všetko tažisko volby ste dali na volebný program strán a to mi príde maximalne nekorektné, lebo čo je vlastne volebný program? Pekne napísaný sloh a nič viac, realita je úplne iná…. Volebný program, treba brať skôr ako ideologické smerovanie … a tu je kameň úrazu opozičných strán, lebo ak zas vytvoria farebnú multikoalíciu, zas budú 80% času a energie venovať svojim sporom…..
        Skôr by som vzal súhrn, toho čo poslanci (opozičný a vládny) predkladali na schávalenie, aké zákony shválili, ako ktorá strana hlasovala…. ANO Fico je pri moci, ale to neznamená, že opoziční poslanci nemajú robiť nič, len brať plat aj oni maju možnosť predkladať zákony na zlepšenie štátu ….

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 7:23 am

      Ano, raz mi to ubehlo :). Po deviatich rokoch zivota v zahranici, z toho 6 v CR, sa to obcas stava.

  • Reply Pavel Šimon February 2, 2016 at 6:58 am

    Super práca.
    Podobným, ale zjednodušeným procesom som prebehol aj ja. Oceňujem, že si to takto spísal.
    Najhoršie sú na tom, ako píšeš, tie strany na hrane zvoliteľnosti. A keďže Smer má niekde okolo 40% na zvyšných je iba 60 %. Čo pri množstve 7 až 10 ďalších je opravdu ťažké. Okrem dvoch-troch sú vlastne všetky na hrane zvoliteľnosti.
    Jasná hrana je 5%, ale to presne ukážu voľby a nič iné. Bohužiaľ tu nemáme, ako pri prezidentských voľbách, žiadne druhé kolo kde by sa dali voľby korigovať.
    Ja som si pásmo zvoliteľnosti nastavil na 3% až 6%. A ten kto sa rozhodne voliť stranu v tomto pásme sa musí aj aktívne zapojiť do jej propagácie.
    Aj preto, že v konečnom zrátavaní, sa všetky hlasy pod 5% zahadzujú a ich množstvo sa proporčne delí tým čo do parlamentu idú.
    Znamená to, že a si vyberiem stranu s preferenciami 3-6 % a aktívne jej nepomáham tak zo spomenutých 40 % volím Smer a zvyšok ide tým čo v parlamente budú.
    Mne výsledok vyšiel rovnako tebe a všetkým sa ho snažím ukázať a vysvetliť. Tvoj článok mi v tom veľmi pomôže.

    Pre mňa je ešte dôležitá otázka energetiky, oblasť, kde sa veci moc často neukazujú verejne, je to oblasť obrovských peňazí a vplyvu na budúcnosť. Na rozdiel od školstva a zdravotníctva to však málo kto má ako záležitosť, ktorou sa jasne zaoberá. A tu jasne boduje SaS: majú víziu k väčšej nezávislosti a samostatnosti.

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 7:11 am

      Dakujem za pochvalu aj komentar. V podstate moje nazory s tvojimi rezonuju, ale nechcem aby tento clanok vyznel ako podpora SaS. Ako som viackrat spominal, nesnazim sa svojim (subjektivnym!) skore nahovorit niekomu koho volit, snazim sa len naviest volicov aby sa rozhodovali viac logickym uvazovanim ako emociami, casto ovplyvnenymi pochybnymi vyhlaseniami roznych influencrov. Vela stastia so spravnym rozhodnutim a prijemny den.

  • Reply Martin Šuti February 2, 2016 at 7:47 am

    Zaujimave a trefne. Teraz este pockat na volby a zistit kolko % slovenskej populacie uvazovalo logicky a kolko sa nechalo kupit vratkami za plyn a pod…

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 9:09 am

      Dakujem Martin, tiez by som bol rad keby niekto urobil aj povolebny prieskum u verejnosti a zistil co ovplyvnilo tych ktorych volicov aby dali hlas tam kam ho nakoniec dali.

      • Reply Eva Laukova February 13, 2016 at 10:27 am

        Ocenujem aj ja tento clanok, , pekna praca….po volbach si ho este raz pozriem a porovnam, moji preferenti su skor v pravej casti grafu, prvi dvaja zlava skutocne nie su moja salka kavy, citit za obidvomi straaaasne vela penazi venovanych na predvolebne akcie, samozrejme penazi od sponzorov, neverim v ich nezavislost, Sieti a ich lidrovi snad este menej ako ako ficovcom.

  • Reply Adrian Benko February 2, 2016 at 7:58 am

    Výborný článok, asi budeš jeden z informovaných voličov. V demokracii ale platí princíp neinformovaného voliča, takže táto snaha je bohužiaľ odsúdená na neúspech (http://sulik.sk/wp-content/uploads/2013/12/mytus-racionalneho-volica-bryan-caplan.pdf). Napriek tomu však pôjdem voliť.

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 9:10 am

      Dakujem za prispevok, zaujimave citanie a som si toho vedomy. Nemyslim si ale ze sme voci tomuto faktu bezmocni. Demokracia sa da dokonca aj ucit na skolach 😉

  • Reply Vlado February 2, 2016 at 8:20 am

    Like za ukážku ako pristúpiť zodpovedne k voľbám. Výborne odvedená práca. Škoda, že neboli spravené aj prekliky na volebné programy daných strán, my Slováci sme strašne leniví googliť. Ale to nie je chyba autora. 😉

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 9:11 am

      Vlado, dakujem za komentar – prekliky tam su v nazvoch jednotlivych stran v casti volebne programy. Pekny den.

      • Reply Vlado February 2, 2016 at 9:27 am

        Ďakujem za upozornenie, mea culpa a ďakujem za ušetrený čas.

    • Reply Jasmina February 2, 2016 at 10:56 pm

      Suhlasim s Vami Vlado ohladne toho googlenia informacii o politickych stranach, preto odporucam pozriet si programy ai ostatnych plitickych stran ktore autor nezaradil do clanku a zamysliet sa nad tymi programami. V prilohe Vam prikladam linky na jednotlive stranky (aby sme boli poctivy) 🙂
      P.S.: Nerozhodujte sa na zaklade prieskumov, potom vznikne takyto clanok ktory nie je objektivny a odhovara ludi pozriet si programy vsetkych stran (aspon zbezne), tie prieskumy nie su spravodlive, vysledky su take ako kto chce (vid. ked sa strana SaS dostala do parlamentu, kolko % jej davali prieskumy?)
      V prilozenom linku posielam odkazy na jednotlive politicke strany, ktore su aj nie su spomenute v clanku, kde si mozte precitat ich programy (priamo an stranke kazdej kandidujucej strany) a mozem vam odporucit naozaj si ich precitat, niektora ozaj stoja to za to, prijemne citanie 🙂

      http://www.parlamentne-volby-2016.sk/zoznam-politickych-stran/

  • Reply peter February 2, 2016 at 8:52 am

    Pekne zaplatené a napísane stranou Sieť. A tá jednotka za program.. Naozaj trápne.

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 9:14 am

      Peter trapny je tvoj komentar ktory si predpokladam napisal bez akehokolvek sa obtazovania sa zistit si, kto je autor. Obcas staci menej lenivosti a viac googlu – hned by si bol trochu viac k veci. Alebo si jeden z tych, ktori podobne komentare pisu slepo na vsetko len preto ze niekto nezdiela tvoj nazor?

      • Reply Jasmina February 2, 2016 at 10:13 pm

        Ja som si pozrela kto si 🙂 Bohuzial tvoj komentar na tvojom profile na facebooku ma sklamal a tak ako si v tomto clanku pisal ze nechces nikoho ovplyvnovat tvojim hodnotenim, tak tak to na facebooku v odpovedi na komentar Jiřiho Jandu vyvracias, vsimol si si?

        Komentar Jiriho Jandu: ,,Prave takovy clovek ktery se te zepta koho mam volit – ten k volbam podle me vubec chodit nemusi…”

        Tvoja odpoved: ,,preco? ti ludia zrejme veria v moj nazor – nie kazdy ma cas ani chut venovat sa vsetkym programom a politike ako takej. nechcem sa sice do tej role stylizovat, ale v tomto pripade jednam ako ich danovy poradca, ale namiesto dani su to volby… a nikto ma teda bohuzial neplati (smile)”

        Dalsia tvoja odpoved na fb: ,,chapem kam tym mieris, ja som sa necitil offended, len som vysvetloval svoj uhol pohladu. Osobne si myslim ze je lepsie ked voli kazdy a pokial si nie je svojim nazorom isty, nie je nic spatne na tom spytat sa ludi, ktorym veri a vie ze oni si za svojim nazorom spravili poriadnejsiu analyzu. Usetri im to cas a zlepsi “kvalitu” ich hlasu.” –

        Po dalsie tam pises ze si necital program strany TIP, takze isto ani dalsich novych stran. Ci nebodaj ano? Sorry ale z tychto komentarov som jasne pochopila ze nemas zaujem citat programy ostatnych (novych) stran, pretoze si myslis ze nemaju sancu sa do parlamentu dostat (cize si ich nepravom odsudil) a to je chyba, pretoze tymto postojom nenapadne nazcnacujes ludom ktori programy citat nechcu/ nebudu, a rozhoduju sa na zaklade televiznych novin, a nezaujima ich politika iba pojdu volit aby sa nepovedalo (lebo neveria ze sa nieco zlepsit moze aj ked by volili inych). Sorry ze som sa tak rozpisala ale sam si protirecis (hlavne na stranke ktora je verejna a o cestovani cize ani nie tvoj profil osobny).

        • Reply Andrej2 February 4, 2016 at 11:49 am

          Jasmina, taky ludia ktori sa rozhoduju na zaklade televiznych novin tiez nepoznaju vsetky strany a urcite necitaju vsetky volebne programy. Preco by si autor tohoto clanku mal citat VP takych stran, ktore vie ze nebude volit? Pisal ze je to subjektivny clanok, urceny pre ludi ktori sa ho opytaju na nazor. Vy tu dookola omielate o citani VP stran ktore nemaju ani 3% v prieskumoch a porovnavate to s uspechom Sas (co je zavadzajuce, Sas malo v prieskumoch 2010 okolo 5% takze podla kriterii tohoto clanku by sa opat dostalo do porovnania). Ak ste si vsetky VP vy osobne precitala a zhodnotila, klobuk dole. Nie kazdy ma na to naladu, chut a cas. nemam preto ist k volbam? Uz len preto aby som vyjadril nesuhlas s niektorou stranou, tak volit pojdem inu aj ked zvolim bez hlbkovej analyzy. Aj tak sa da volit. Niekedy totiz nemusite presne vediet co chcete, staci vediet co urcite nechcete a vtedy takyto clanok pomoze.

  • Reply luboš February 2, 2016 at 9:15 am

    Výborne Tom,ja som tak potrebnú analýzu nepotreboval lebo som homo politicus a pre mňa je SaS v podstate jediná volba(až na pár skutočne úžasných ludí na kandidátke Olano) ale je tu spústa premýšlavých ľudí ktorých moc politika nebaví alebo nemajú čas a tým to môže dosť pomôcť. Aj keď často som prekvapený že aj inteligentní ludia voľby chápu ako superstar politikov a to je obrovská chyba. Volíme predsa myšlienku, svetonázor a strana je len nástroj ktorý ho má presadzovať. Je dobre že sa tento rok zapojí do volieb až 20000 Slovákov čo sú vonku, napr.moja segra už odvolila. Všetkým šťastnú ruku 5.3.

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 9:56 am

      Dakujem. Ja uz som tiez odvolil, dufam ze spravne 😉

      • Reply Andrea February 3, 2016 at 5:34 am

        Co je to “spravne”?! Nerozumiem…
        Clanok sa mi paci,dakujem za prispevok k demokracii.
        Len ma mrzi,ze Smer ma preto tolko hlasov vo volbach,ze mentalita vacsiny nasich ludi je taka,ze chce patrit k vitazom a nie k porazenym! Zial,tu sa prejavuje nasa malost…
        Pomohla by aspon 80% ucast vo volbach,ale to by musela byt zo zakona povinnost ist volit.
        Este raz vdaka za tvoj pripevok!

  • Reply Sslavuska February 2, 2016 at 9:24 am

    Pekné zhrnutie. Dalo to isto veľa práce, ktorú si nám ostatným ušetril. Vďaka. 🙂
    Len som sa utvrdila v tom, že budem voliť správne. 🙂

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 9:57 am

      Dakujem, cela analyza, text a grafika trvali cca 2 dni – moj pro bono prispevok Slovenskej demokracii 🙂

    • Reply Jasmina February 2, 2016 at 10:30 pm

      Zhrnutie to nie je, pretoze tam nie je zhrnutych vsetkych 23 stran a nie je napisany dovod preco nie su zahrnute v danom clanku. Vedeli ste ze kandiduje 23 politickych stran? Precitali ste si program vsetkych stran a vybrali si na zaklade programu tu najlepsiu ci ste si vybrali iba tie strany, ktore poznate najviac po nazve? 🙂

  • Reply Samuel Debnár February 2, 2016 at 10:31 am

    Ďakujem aj ja za zrhnutie, presne niečo takéto som už dlhšiu dobu dúfal že sa na internete objaví 😀

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 11:37 am

      Ja tiez, bohuzial neobjavilo sa. Tak som napisal.
      Dakujem za komentar.

  • Reply Marek February 2, 2016 at 11:05 am

    Velmi pekne zhruntie ‘thum up’, este by to chcelo pozadie firiem za stranami a bolo by to dokonale 🙂

  • Reply K February 2, 2016 at 11:15 am

    Ach, som na tom asi zle ked mi z volebnejkalkualcky vysiel jednoznacny Smer. :/

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 11:44 am

      To ze mate odlisny nazor ako vacsina tu diskutujucich neznamena ze ste na tom zle 😉 V politike je len mala cast zalezitosti objektivne dobrych alebo zlych, zalezi vacsinou na tom, pre koho su dobre alebo zle. Ak napriklad patrite medzi malu hrstku ludi, ktori profituju z vlady Smeru, moze byt pre Vas tato volba velmi prospesna. 😉

      • Reply K February 2, 2016 at 5:00 pm

        Nie nie, neprofitujeme vobec z vlady Smeru, dokonca ani nikto v rodine. [osobne som student na VS]. Len som proste vyskusal naklikat tu kalkulacku +- podla mna [bez vacsieho zamyslania] a vybehlo mi tam 20 clenov smeru s 80%]

        • Reply Matej Kokorín February 3, 2016 at 7:29 am

          Vy nie ste dôchodca???
          Tuším ani zatvorenie babky a dedka do chlievika nepomôže… 🙂

    • Reply Linoleum February 2, 2016 at 12:45 pm

      tiez som volakedy skusal volebne kalkulacky a vysli mi hrozive vysledky – krestanske kktiny a tak 😀

      teraz proste volim SaS a som so svojou volbou najmensieho, i ked stale vyznamneho, zla spokojny 🙂

      • Reply Peter February 2, 2016 at 6:18 pm

        Ano, drogy uvoľnujú a zmierňujú napätie a bolesť…..

  • Reply p February 2, 2016 at 11:44 am

    Skutocne si myslite ze volby nieco zmenia?

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 11:58 am

      To je, samozrejme, velmi relativna otazka. Zmenia nieco pre inu planetu ako Zem, Slnecnu sustavu, Mliecnu drahu, alebo vesmir obecne? Velmi nepravdepodobne. Dokonca ani pre Zem ako celok pravdepodobne nebudu smerodajne, ani pre vacsinu jej hmoty, pre vacsinu jej povrchu, suse, statov, zivocichov, rastlin a ludi. Zmenia nieco na Slovensku? Pre ludi co s nim maju spate zivoty a buducnost? Potencialne ano, dokonca je to vysoko pravdepodobne. A mne to mi staci.

      • Reply p February 2, 2016 at 3:20 pm

        Uprimne ma tesi ze tomu verite, mna hrozne hneva ze mam na svet dost prisne technokraticky a logicky pohlad. Velmi ma hneva ze som nedostal do vienka dar niekomu tlieskat ked mi nieco slubi, obdivovat vznesene slova, no namiesto toho sa vzdy prichytim pri tom ako zacnem analyzovat realnost, vyckavam na splnenie slubu a potom hodnotim ci dany slub bol splneny ci nesplneniu branili nejake objektivne priciny.
        Velmi Vam zavidim ze dokazete verit, kiez by som to aj ja dokazal.

        • Reply Peter February 2, 2016 at 6:21 pm

          Blahoslavení chudobní v duchu, lebo ich je nebeské kráľovstvo

          • zbynovsky February 2, 2016 at 10:10 pm

            Dakujem Peter za duchaplny prispevok. Pre hlupaka kazdy hlupak.

        • Reply Pavel Šimon February 2, 2016 at 6:24 pm

          Na to by sa dalo odpovedať pohľadom kvapky padajúcej do pohára: “skutočne mojou snahou pretečie pohár?” Miliony predchádzajúcich kvapiek mali smolu. Jedna však ten pohár pretečie. Avšak žiadna nevie ktorá to bude. A preto sa každá kvapka ráta.

  • Reply Juraj Mitana February 2, 2016 at 11:53 am

    Tom velmi pekny clanok. Dnes si zan uzijete svoj den slavy 🙂

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 12:01 pm

      Dakujem za pochvalu. Radsej nez slavu by som mal vysledky. Nie dnes, ale v marci.

  • Reply Linoleum February 2, 2016 at 12:42 pm

    nemozem verit niekomu s tak hroznym fontom na webe :/

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 2:24 pm

      to je v pohode, ja tiez neverim deravym stuplom a Linoleu

  • Reply Jarda Majer February 2, 2016 at 1:37 pm

    pěkný článek kéž by to takto i fungovalo v praxi a dalo se podle toho v politice vybudovat něco velkého. Přeji Vám to a držím palce, škoda, že nejste v Česku, kde tuto volbu nemám… a budu muset volit menší zlo….

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 2:29 pm

      to sa u nas vravi kazdy rok ze volime mensie zlo… to je ako keby si niekto kupoval auto a povie ze chce 500 koni, spotrebu 3litre, 8 sedaciek, 0-100 za 3 sekundy, obrovsky kufor, off-road schopnosti, sportovy dizajn a cenu 10,000 EUR. Nikdy to nie je o mnsom zle ale o tom aky balanc faktorov sedi cloveku najviac. Tento rok je spektrum naozaj velke – Mensie zlo to bude ak si ma clovek vybrat medzi nackami a komunistami.

  • Reply Ľudovít February 2, 2016 at 1:48 pm

    takisto chvalim, aj ked nie uplne so vsetkym suhlasim…co samozrejme ani nebolo Vasim cielom….kiez by sme si s tym viaceri dali trochu viac namahy…:)

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 2:30 pm

      Dakujem za pochvalu aj za nesuhlas ktory chape, co bolo cielom clanku.

  • Reply Roman February 2, 2016 at 2:15 pm

    Chvalim clanok, jedna vec mi vsak nie je jasna a to kategoria zvolitelnosti a preco by som ju ja, alebo hocikto iny mal brat do uvahy. Nerozumiem celkom konceptu “prepadnutia hlasu”.
    Bud som, nazvem to pragmatik a volit nejdem, pretoze povazujem za malo pravbepodobne, ze by jeden hlas mohol ovplyvnit vysledok volieb. Alebo som, nazvem to idealista, ktory povazuje volbu za symbolicky akt a voli tak ako by chcel aby volila vacsina ludi, popripade chce vyjadrit podporu urcitej strane. V oboch pripadoch mi ale moze byt jedno, ci moj hlas “prepadne”, volil som z presvedcenia a nie, ze by som cakal, ze prave ten moj jeden hlas to cele zmeni.

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 2:36 pm

      Roman, pokial zvolis stranu, ktora sa dostane do parlamentu, dostane tvoj hlas iba ona. Pokial sa nedostane do parlamentu, tvoj hlas sa v podstate rovnomerne “rozostrie” medzi vsetky strany co sa tam dostali. Tym padom v relativnom vyjadreni pomozes viacej stranam s malym percentom hlasov. Ak nejdes volit vobec, pomozes tym v podstate najsilnejsej strane. To je ten rozdiel.

      • Reply Michal February 2, 2016 at 5:07 pm

        Toto by stalo trochu za vysvetlenie. Priklad:

        Śituacia 1)
        Pride volit 1000 volicov , z toho 500 hlasov daju jedenej velke strane a 500 piatim malym stranam.
        Vysledok 50%:50%

        Situacia 2)
        Pride volit 2000 volicov, z toho 500 hlasov daju jednej velkej strane , 500 hlasov piatim malym stranam a 1000 hlasov prepadne.
        V druhom skrutiniu je 1000 hlasov pomerne rozdelenych, cize jedna velka strana ma 500+500 hlasov a pet malych 500 + 500 hlasov.
        Vysledok 50%:50%.

        Z toho mi vychadza ze neist volit alebo nechat prepadnut hlas vyjde na rovnako. Robim niekde chybu?

        • Reply Pavel Šimon February 2, 2016 at 6:38 pm

          Neisť voliť a voliť stranu, ktorá sa do parlamentu nedostane je takmer to isté. Ale len v prípade, že sa do parlamentu nedostane. A to keď ideš hlasovať ešte nevieš. Lebo aj tie čo majú 0,01% preferencie môžu prekvapiť a mať 5%. Ale je to dosť nepravdpodobné.
          Ale ak reálne chceš aby tvoja voľba bola zrealizovaná je to ako píšem vyššie. U strán v pásme 3 až 6% musíš aktívne pozývať svojich známych.
          A ešte k tvojej matematike: 500 piatim malým stranám môže byť 5 x 10 % (5 x 100 hlasov), čo znamená 50 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10.
          A to už tá najväčšia nemôže vládnúť úplne sama. Aby mala istú väčšinu musí niekoho pribrať…
          Ale tiež 1 x 305 hlasov a 4 x 49 hlasov. V parlamente potom budú dve strany s pomerom 5 : 3. Tých 4 x 49 sa neráta a pomer určuje iba 805 hlasov.

      • Reply Roman February 3, 2016 at 12:58 am

        asi si mi celkom nerozumel, takze skusim inak:
        povazujem za validne iba dva pristupy k volbam:

        1. som pragmatik a zaujimaju ma iba nasledky mojho konania. povazujem za velmi nepravdepodobne, ze moj jediny hlas daco zmeni a preto cas vyuzijem lepsie.
        2. snazim sa spravat tak, ako by som chcel aby sa spravali druhi. Viem ze moj jediny hlas nezavazi, ale uvedomujem si , ze som sucastou tejto spolocnosti a ze mam k nej urcitu zodpovednost. Preto podla pravidla, konam ako by som chcel aby konali druhi idem volit stranu, ktora sa mi zda najlepsia.

        1. volit nejde a 2. voli symbolicky. Dvojke je jedno ako sa jeden hlas rozostrel, pretoze on volil podla svojho presvedcenia a ziadna zo stran nepotrebovala presne jeden hlas aby sa dostala vyssie.

        Mozno uvazujem nespravne a mozno mate niekto iny validny pristup k volbam, ktory som prehliadol, budem rad ked ho vysvetlite

        • Reply zbynovsky February 3, 2016 at 10:08 am

          Roman dalsi pristup je, ze sa snazis v spolocnosti nastavit diskusiu, ktora dokaze ovplyvnit vacsi pocet hlasov – nie tym, ze povies ludom koho volit ale tym, ze napriek subjektivnym kriteriam a volbe jednotlivca, existuju niektore atributy ktorymi sa daju strany relativne objektivne porovnavat. Obcas niekto moze zistit ze jeho strana nie je uplne to, za co sa vydava, ze v skutocnosti nie je kompatibilna s jeho hodnotami, alebo naopak, ze napriek nizkej kvalite komunikacie jeho strany, su za nou uprimnejsie pohnutky. Tymto neukazujem na clanok ani na ziadnu konkretnu stranu, len posuvam tvoje uvazovanie Pragmatik vs. Idealista trochu do inej roviny. Nastrojom na opravenie demokracie je viac demokracie.

          • Roman February 4, 2016 at 8:54 pm

            Ano, suhlasim, ze ked radis druhym ako volit, tak ma vyznam im poradit zapocitat aj zvolitelnost. Tym padom to do tvojho blogu patri, to uznavam. Ak budem vsak volit bez toho aby som ovplyvnoval dalsich, stale mi vychadza, ze zvolitelnost strany nezapocitavam.
            Ale to uz rozoberam naozaj detaily, clanok urcite ovplyvni volby pozitivnym smerom (no pun intended)

  • Reply Jana Jančovičová February 2, 2016 at 2:51 pm

    Ďakujem za Váš príspevok slovenskej demokracii, veľmi dobre a výstižne napísané, som nadšená Vašou snahou osloviť voličov žijucich v zahraničí.. Len ako osloviť slovenských voličov (vekovú kategóriu do cca 55 rokov), aby si tento článok aspoň prečítali a uvedomili si, aké dôležité je ísť voliť.. Aby sme nezostali ľahostajní, skeptickí.. nikto iný to za nás nevyrieši..

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 10:13 pm

      Obcas staci viac snahy. 🙂

  • Reply Dano February 2, 2016 at 4:21 pm

    Veľa vecí je subjektívnych, pretože pri počte klamstiev sa odvolávať na stránku http://www.demagog.sk kde vôbec nie je zaručená objektivita a potom z toho robiť nejaké závery mi príde scestné. Ak táto stránka (mladí politologovia alebo kto stojí za tým) si vyberie napríklad len nepravdivé výroky od niekoho a pravdivé nie, tak bude tam bude mať ten niekto 100% klamstvo.
    Taktiež po pravidelných výrokoch Prochazku ANO, NIE, ANO, NIE by som až takú istotu zvolitelnosti netipoval 🙂

  • Reply bianchijan February 2, 2016 at 4:52 pm

    zdá sa – Bohuzial – ze volby dopadnú tak ako dopadnú. A síce aj preto, ze tí, ktorý by si tento clánok mali precítat bude nevedia cítat, alebo si ho neprecítajú.

  • Reply Tuohimaa February 2, 2016 at 7:55 pm

    Zabity cas autora. Aj bez tych dlhych kecov stacilo napisat, ze chce volit SaS. Ja volim SnS a tiez by som vedel vypracovat hlboku analyzu, na zaklade ktorej som sa k tomu dopracoval. Ale naco …

    • Reply zbynovsky February 2, 2016 at 10:02 pm

      Tuohimaa, nie nestacilo. O to tu predsa nejde, ako som uz velakrat opakoval. A na tu hlboku analyzu by som bol velmi zvedavy. Bez urazky a uprimne – chcel by som pochopit ake dovody maju volici SNS, pretoze tomu naozaj nerozumiem.

  • Reply Peter Benech February 2, 2016 at 9:56 pm

    Pekne, akurat by som vyradil kriterium Zvolitelnost. Lebo skreslene, niekym zaplatene, ci neobjektivne “merania” na vzorke len napr. 1000 obcanov mozu vytvarat iluziu nezvolitelnosti, tlacit ludi do volby mensieho zla (volba proti niekomu) miesto pre nich idealnej volby vdaka nasmu volebnemu systemu kvora a jednokolovemu skalarnemu hlasovaniu. Vznikaju tak samonaplnajuce sa prieskumy/predpovede. Pricom som doteraz nespoznal respondenta udajnych telefonickych prieskumov.

  • Reply Adam Berka February 2, 2016 at 9:57 pm

    Super, fandím autorovi! Vidno, že mu záleží na tom spraviť čo najlepšie rozhodnutie v tak dôležitom momente, ako sú voľby. Kiež by bolo takých ľudí veľa. Pekný deň

  • Reply Jozef February 2, 2016 at 10:14 pm

    Tiez by som velmi rad videl ako by si viedol SKOK v porovnani s ostatnymi stranami.

  • Reply Martin Truhan February 3, 2016 at 12:16 am

    Rešpekt. Ja som si rozhodne toľko námahy nedal ale hodil som na Fejsbuk návrh, že mi je sympatický Danko a očakával som búrlivú diskusiu. Svoj účel diskusia splnila, okrem iného aj odkazom na tento článok. Lepší článok som zatiaľ nečítal, takže komentáre ako ho priblížiť k dokonalosti a zároveň reakcie na argumenty konšpirátorov rovno zahodím 🙂 Veriť, milovať, pracovať !

  • Reply Juraj February 3, 2016 at 9:49 am

    Tomáš super. Perfektne spracovaná infografika aj text. myslel som že urobím niečo podobné ale predbehol si. Veľké ďakujem.

    • Reply zbynovsky February 3, 2016 at 10:10 am

      Tiez dakujem, som rad ze je u nas vela snazivcov.

  • Reply martin February 3, 2016 at 10:43 am

    skvely obsah i forma. bol som rozhodnuty nevolit, ale tusim zmenim rozhodnutie :-). vdaka.

  • Reply Bosá Noha February 3, 2016 at 12:50 pm

    Jediná možnosť : SKOK.
    V SaS-ke by sa mi pozdával Poliačik a Nicholsonová, ale tá jednička a dvojka na kandidátke je úplne odrádzajúca. Sorry, Sulík neni skutočný liberál.
    Ján Budaj skončil v OĽaNO – horror, to som od neho nečakal …
    Maňka je v Europarlamente – a keby aj nebol, tak nech mu akokoľvek fandím, na kandidátke SMERu by som ho nevolil …
    Sieť – konzervy …
    KDH – konzervy …
    OĽaNO – populisti a konzervy zároveň …
    SMER – všetko možné, len sociálna demokracia nie … (populisti aj konzervy, morálne zásady otočné podľa zistených preferencií, … )
    SNS – grc totálny …

    Skrátka – ak nemám byť zatknutý za ogrcanie volebnej urny počas hlasovania, môžem vhodiť jedine SKOK …

  • Reply katarina February 4, 2016 at 2:34 pm

    vyborne, fakt velmi dobre… len mi tam chyba bod v zmysle “schopnost konsenzu s koalicnymi partnermi”, co teda SaS vobec nema a mam obavu, ze tvrdohlavost Sulika by mohla polozit opat dalsiu vladu 🙁

  • Reply boris February 5, 2016 at 4:11 pm

    super spracovane, rozposlal som všetkým známym aby volili

    • Reply zbynovsky February 6, 2016 at 7:55 am

      dakujem

      • Reply Zuzana March 6, 2016 at 3:28 pm

        Pomohlo, dikes – Dobra pracicka. A kasli na tych, co tu nadavaju v komentoch, ze ‘toto nema vypovednu hodnotu’ atd. Fakt vdaka a nech sa dari! 🙂

  • Reply Leo February 9, 2016 at 8:22 am

    Nekompletne, neuplne , tendencne, statisticky povrchne, cisto pravicovo orientovane, vagne s vypovednom lehotou tak 30 percent. To, kto sa dostane do parlamentu je viac-menej jasne, na to nepotrebujeme takyto neuplny prieskum na otaznej vzorke.
    P.S. Nevolim uz 25 rokov a ani nepojdem…

  • Reply Juro February 24, 2016 at 10:09 pm

    Nieje to slobodná stránka, nedali ste šancu LSNS. Marian Kotleba má zaujímavy volebný program. A velku sancu byt v parlamente.

  • Reply Brano March 4, 2016 at 11:44 pm

    … nuž , ďakujem …. Chvíľku som vo svojej mysli laboroval s obdobnou myšlienkou “voliť menšie zlo rsp nie úplne dobro” no po prečítaní si tohto článku mám jasno … Nebudem ja klepkať popleci nikomu komu nedôverujem … Ospravedlňujem sa za svoj radikálny postoj všetkým liberálom ….

  • Leave a Reply